Kerstmis zonder Weihnachtsoratorium? Il Gardellino Orchestra pakt uit met cantaten 1, 2, 3 en 6, waarin Bach Bijbelse tableaus uitvouwt die samen het verhaal van de komst van de Heiland schetsen – van de geboorte van Christus tot de aanbidding der koningen. Toen hij deze muziek in 1734 schreef voor zes verschillende kerstdiensten, recycleerde Bach vrolijk uit eigen werk – maar het resultaat blijkt vele malen groter dan de som van de delen: gespierde koren, charismatische aria’s, instrumentaal contrapunt op het scherp van de snee, en een gelaagde vertelstijl die naast scenische details ook universele symbolen uitlicht. Het vakmanschap waarmee Bach deze onvoorstelbaar rijke puzzel legt, toont een componist op de top van zijn kunnen. Een schitterende cast onder de bezielde leiding van Christoph Prégardien zet een droomversie neer van het mooiste verhaal uit de geschiedenis.
J.S. Bach: Weihnachtsoratorium, BWV 248 (cantaten 1, 2, 3, 6)
Alison Lau, sopraan | Martina Baroni, alt | David Fischer, tenor | Micha Matthäus, bas-bariton | Il Gardellino Orchestra | Coro Palau | Christoph Prégardien, muzikale leiding
Hoe een bezoek in 1747 aan zijn zoon in Berlijn de inspiratie gaf voor een absoluut meesterwerk.
Uitvoering van Adamo ed Eva van Joseph Mysliveček onder leiding van Peter Van Heyghen