De Pietà. Is er een meer iconisch, meer universeel beeld denkbaar dan dat van een moeder, beschermend en liefdevol gebogen over het dode kind in haar armen? Muziek uit de renaissance en de barok combineert naadloos met hedendaagse werken, en spint over de eeuwen heen één rode draad: hoe, in de menselijke zoektocht naar verbondenheid met het goddelijke, Maria - de oermoeder - als ultieme verlosser het symbool wordt van onvoorwaardelijke liefde.
Programma
Antonio Vivaldi
Stabat Mater, RV 621
(Eva Zaïcik, mezzosopraan)
Arvo Pärt
Magnificat
James MacMillan
Strathclyde Motets: O radiant dawn / A Child's Prayer
Giaches de Wert
Vox In Rama
Vladimír Godár
Ecce puer / Dormi, Jesu / Maykomashmalon
(Elly Aerden, vocals)
Jan Dismas Zelenka
Miserere in C Minor, Psalm 50, ZWV 57
(Griet De Geyter, sopraan)
Dame Sarah Connolly zingt ‘misschien wel de mooiste opera-aria ooit geschreven’, het Lamento uit Dido and Aeneas van Purcell. De integrale uitvoering van Dido and Aeneas vormt in dit concert het hoofdmenu, het voorgerecht mag er ook zijn: songs uit King Arthur en Fairy Queen. Met sopraan Aylin Sezer en countertenor Arturo den Hartog, begeleid door Il Gardellino.
Een nieuw oratorium van Johann Sebastian Bach met Alexander Grychtolik