De Pietà. Is er een meer iconisch, meer universeel beeld denkbaar dan dat van een moeder, beschermend en liefdevol gebogen over het dode kind in haar armen? Muziek uit de renaissance en de barok combineert naadloos met hedendaagse werken, en spint over de eeuwen heen één rode draad: hoe, in de menselijke zoektocht naar verbondenheid met het goddelijke, Maria - de oermoeder - als ultieme verlosser het symbool wordt van onvoorwaardelijke liefde.
Programma
Antonio Vivaldi
Stabat Mater, RV 621
(Eva Zaïcik, mezzosopraan)
Arvo Pärt
Magnificat
James MacMillan
Strathclyde Motets: O radiant dawn / A Child's Prayer
Giaches de Wert
Vox In Rama
Vladimír Godár
Ecce puer / Dormi, Jesu / Maykomashmalon
(Elly Aerden, vocals)
Jan Dismas Zelenka
Miserere in C Minor, Psalm 50, ZWV 57
(Griet De Geyter, sopraan)
Uitvoering van Adamo ed Eva van Joseph Mysliveček onder leiding van Peter Van Heyghen
Wat als drie briljante muzikanten uit drie verschillende werelden elkaar de hand reiken voor een unieke samenwerking rond de muziek van Johann Sebastian Bach?