De wensdroom van Bachvorsers, -vertolkers en -vereerders? Dat de toch al meer dan duizend nummers tellende werkencataloog van J.S. nog met enkele meesterwerken moge groeien! De kansen liggen niet voor het oprapen, maar heel af en toe wordt er een goudklompje gedolven. Zo speelde Bachonderzoeker, klavierexpert en dirigent Alexander Grychtolik het klaar een onvoltooid passieoratorium af te werken tot podiumklare parel. Het werk, gecomponeerd voor Goede Vrijdag 1725, werd fragmentarisch overgeleverd in andere composities en ook de tekst van Picander bleef bewaard: vrije en evocatieve poëzie die het persoonlijke lijden van Jezus uitlicht en daarmee een opvallende trend van de Bach-era volgt.
Il Gardellino
Jana Pieters – Sopraan (Zion/Maria)
William Shelton – Altus (Seele)
Hans Jörg Mammel – Tenor (Evangelist/Johannes)
Tiemo Wang – Bass (Jesus)
Jonathan Sells – Bass (Petrus)
Alexander Grychtolik – Cembalo en muzikale leiding
Dame Sarah Connolly zingt ‘misschien wel de mooiste opera-aria ooit geschreven’, het Lamento uit Dido and Aeneas van Purcell. De integrale uitvoering van Dido and Aeneas vormt in dit concert het hoofdmenu, het voorgerecht mag er ook zijn: songs uit King Arthur en Fairy Queen. Met sopraan Aylin Sezer en countertenor Arturo den Hartog, begeleid door Il Gardellino.
Een nieuw oratorium van Johann Sebastian Bach met Alexander Grychtolik