De wensdroom van Bachvorsers, -vertolkers en -vereerders? Dat de toch al meer dan duizend nummers tellende werkencataloog van J.S. nog met enkele meesterwerken moge groeien! De kansen liggen niet voor het oprapen, maar heel af en toe wordt er een goudklompje gedolven. Zo speelde Bachonderzoeker, klavierexpert en dirigent Alexander Grychtolik het klaar een onvoltooid passieoratorium af te werken tot podiumklare parel. Het werk, gecomponeerd voor Goede Vrijdag 1725, werd fragmentarisch overgeleverd in andere composities en ook de tekst van Picander bleef bewaard: vrije en evocatieve poëzie die het persoonlijke lijden van Jezus uitlicht en daarmee een opvallende trend van de Bach-era volgt. Met een topcast in de hoofdrollen en het immer eclatante Il Gardellino is deze nieuwste Bach in AMUZ in Belgische première te horen.
J.S. Bach: Passionsoratorium, BWV Anh. 169
Soli
Miriam Feuersinger - Elvira Bill - Daniel Johanssen- Tiemo Wang - Jonathan Sells
Hoe een bezoek in 1747 aan zijn zoon in Berlijn de inspiratie gaf voor een absoluut meesterwerk.
Uitvoering van Adamo ed Eva van Joseph Mysliveček onder leiding van Peter Van Heyghen