MUSICI

Il Gardellino, de muzikanten



Jan De Winne [fluit / traverso]

Jan De Winne studeerde tegelijkertijd fluit en muziektheorie aan het conservatorium en de universiteit van Gent. Vervolgens studeerde hij traverso aan het Brusselse muziekconservatorium bij Barthold Kuijken. In 1987 werd hij laureaat van het muziekconcours Musica Antiqua Brugge. Tussen 1990 en 2005 was Jan De Winne verbonden aan verschillende internationale muziekensembles (Orchestre des Champs Elysées, Collegium Vocale Gent, Wiener Akademie, etc). In 1988 stichtte hij samen met Marcel Ponseele zijn eigen ensemble, il Gardellino, waarmee hij concerten geeft over heel Europa, alsook in Zuid- en Centraal Amerika, Japan, Australie en Rusland. Gedreven door zijn interesse voor oude instrumenten bouwt hij zelf kopieën van 18de- en 19de-eeuwse traverso’s. Jan De Winne is leraar traverso en historische uitvoeringspraktijk aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse van Parijs en leraar historische kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Hij realiseerde verschillende cd’s als solist en als kamermusicus voor de labels Eufoda, Naxos, Signum en Accent. Sinds 2006 is de inspirerende kracht van het platenlabel Passacaille.


MarcelPonseelegeknipt

Marcel Ponseele [hobo]

Marcel Ponseele studeerde hobo en kamermuziek aan de conservatoria van Brugge, Gent en Brussel. Daarna legde hij zich met brio toe op de barokhobo en was in 1981 laureaat van het internationale concours Musica Antiqua in Brugge. Sindsdien speelde Marcel Ponseele in tal van gereputeerde barokorkesten mee, oa. La Petite Bande, The Amsterdam Baroque Orchestra, La Chapelle Royale, … Hij ligt bovendien samen met dirigent Philippe Herreweghe mee aan de basis van L’Orchestre des Champs-Elysées en leidde zelf de Harmonie des Champs-Elysées. Met Jan De Winne en Shalev Ad-El richtte hij in 1988 il Gardellino op, waarvan hij artistiek leider is. Marcel Ponseele geniet een stevige internationale reputatie als barokspecialist en wordt door talloze dirigenten als solist gevraagd voor concerten en cd-opnames bij diverse labels. Hij heeft zowat alles uitgevoerd en opgenomen wat Bach, Vivaldi, Mozart en anderen ooit voor hobo hebben geschreven. Samen met zijn broer Francis bouwt Ponseele ook zelf heel nauwgezet oude instrumenten na, die eveneens wereldwijd als referentie gelden. Marcel Ponseele is sinds 2014 docent historische hobo’s aan Koninklijk Conservatorium, Vlaams departement. Ook geeft hij overal ter wereld masterclasses.


TerakadoRyo-098_1

Ryo Terakado [viool]

Ryo Terakado begon op 4-jarige leeftijd met viool spelen. Op zijn veertiende won hij de tweede prijs in de All-Japan Youth Musical Competition. Hij studeerde viool, kamermuziek en directie aan de Toho Gakuen School of Music. In 1983 werd hij derde op de All-Japan Music Competition. Meteen na zijn studies werd hij gevraagd als concertmeester voor The Tokyo Philharmonic Orchestra, waar hij 2 jaar bleef. Al vroeg ontstond de interesse voor barokmuziek. Op zijn 19e begon hij zelf reeds barokviool te spelen en enkele jaren later was hij medeoprichter van het barokensemble Concert Spirituel. In 1985 volgde hij in Nederland barokviool op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, en dit onder leiding van Sigiswald Kuijken. Sinds 1987 speelde hij als concertmeester bij verscheidene barokorkesten in Europa en Japan en was hij medeoprichter van the Tokyo Baroque Trio, nu het Tokyo Baroque genoemd door de grotere bezetting. Sinds 2000 is Ryo Terakado één van de vaste kernmuzikanten bij barokensemble il Gardellino. Met il Gardellino nam hij o.a. concerto voor hobo en viool van Bach, Concerto voor Flauto d’amore, hobo d’amore en viola d’amore van Graupner, viool concerto van Fasch enz op (onder het Accent label). Ryo Terakado doceert barokviool aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en de Toho Gakuen Music School in Japan.


Mayumi Hirasaki [viool]

Mayumi Hirasaki begon viool te spelen op de leeftijd van vier jaar. In 1999 won ze haar eerste prijs op de International Music Competition in Takasaki, Japan. Twee jaar later studeerde ze aan de universiteit van Schone Kunsten en Muziek in Tokio. In 2001 vervolgde ze haar studie aan het College voor Muziek in Neurenberg-Augsburg, Duitsland bij Daniel Caede waar ze in 2005 cum laude haar diploma ontving. Al tijdens haar studie was Hirasaki de assistent van Gaede en toen ze afstudeerde, kreeg ze er het docentschap. Door haar deelname aan de Internationale J.S. Bach-wedstrijd in Leipzig in 2006, waar Hirasaki tweede werd, leerde ze violiste Maria Utiger en klavecinist Christine Schornsheim kennen en zo ook de liefde voor de historische uitvoeringspraktijk en de barokviool. In 2007 begon ze een onderzoek naar de barokviool bij Mary Utiger aan de Universiteit van Muziek en Podiumkunsten in München. Mayumi Hirasaki speelt regelmatig met gerenommeerde ensembles zoals het Bach Collegium Japan, der Neuen Düsseldorfer Hofmusik, het Collegium Cartusianum, La Divina Armonia, Il Suonar Parlante, Il Gardellino, Zürcher Kammerorchester (als gastdirigent), der Hofkapelle München (als plaatsvervangend dirigent) alsook het Concerto Köln (als dirigent).


Joanna Huszcza [viool]

Joanna Huszcza is een gepassioneerd violiste, kamermuzikante, orkestleider en soliste, die steeds vaker te zien is in de meest prestigieuze concertzalen en festivals. Ze is geboren in Warschau, maar woont momenteel in Brussel. In 2009 studeerde Huszcza af aan de Koninklijke Conservatorium van Den Haag onder leiding van Enrico Gatti. Na haar studies werd ze uitgenodigd door de Muziekacademie in Łódź, Polen, om er de barokviool te introduceren. Momenteel doceert ze barokviool aan het Conservatoire Royal van Brussel. Joanna Huszcza kon in het verleden met enkele van de meest talentvolle en inspirerende musici van de huidige muziekwereld samenwerken, wat haar aangespoorde om eigen antwoorden in de muziek te vinden. Zo ligt het idee dat muziek een taal is, haar bijzonder nauw aan het hart. Dat zorgde ervoor dat ze een speciale interesse voor het vocale aspect van het vioolspelen ontwikkelde. In haar huidig onderzoek vergelijkt Huszcza de vroeg 17e-eeuwse muzikale bronnen met het hedendaagse ideaal van instrumentale imitatie van de menselijke stem. Haar viool en trouwe compagnon werd gemaakt door Hendrik Jacobs in Amsterdam in 1689.


Ira Givol [barokcello / viola da gamba]

Ira Givol studeerde aan de Musikhochschule van Keuen bij Hillel Zori, Frans Helmerson, Lawrence Lesser en Rainer Zipperling. Hij speelt zowel moderne als barokcello, alsook viola da gamba. Als een stichtend lid van het Tel Aviv Trio, won hij verschillende prijzen, waaronder de eerste prijs bij Concours International de Musique de Chambre de Haute Alsace (Frankrijk) en was hij lauereaat van de Melbourne International Chamber Music Competition (Australië), van de Vittorio Gui International Chamber Music Competition (Italië), van de Città di Trapani International Chamber Music Competition (Italië), the Joseph Joachim Wedstrijd (Duitsland), en de Erst-Klassik Competition (Duitsland).

Ira Givol is ook stichtend lid van het barokensemble La Mela di Newton en SirMoro. Verder is hij een vaak gevraagde muzikant bij enkele belangrijkse internationale ensembles waaronder Academia Daniel (Israël), Il Gardellino (België), Koelner Akademie (Duitsland), “Me La Amargates tu” (Nederland). Momenteel speelt hij op een Collin Mezin cello, aan hem geleend door het Amerikaans-Israëlisch cultuurfonds.


Kaat De Cock Kaat De Cock [altviool]

Kaat De Cock studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Gent waar zij eerste prijzen voor altviool en kamermuziek behaalde. In de klas van Marcel Lequeux behaalde zij het Hoger Diploma voor kamermuziek met grote onderscheiding. Haar studies bij Leo Deneve aan het Lemmensinstituut in Leuven werden in 1996 bekroond met het Hoger Diploma met onderscheiding voor altviool. Kaat De Cock is lerares viool en altviool aan de muziekacademie van Gentbrugge en Ledeberg. Ze maakt deel uit van il Gardellino en het orkest van Collegium Vocale.


Shalev_kleiner

Shalev Ad-El [klavecimbel]

Shalev Ad-El behaalde zijn diploma klavecimbel aan het koninklijk Conservatorium Den Haag in 1988. Als solist speelde hij in zo goed als alle leidinggevende orkesten in zijn geboorteland, waaronder ook in het Israeli Philharmonic Orchestra. Hij is geregeld te gast als dirigent en solist en stond reeds op de meest prestigieuze podia over heel de wereld. Van 1997 tot 2007 was hij geregeld dirigent bij het Philharmonic Orchestra of Halle/Saale, in Duitsland. Andere keren was hij gastdirigent bij onder andere het Berlin

Symphony, Bogota Symphony en het Sydney Festival Orchestra. Naast verschillende tv- en radio-optredens, werkte Ad-El mee aan meer dan 65 cd’s voor labels zoals Chandos (GB), Denon (Japan), Accent, Eufoda en Klara (B), Unacorda (Spanje), Stradivarius (Italië), CPO, RAM, Ambitus en HR (Duitsland) en Koch International (US). Ad-El behoort tot de vaste kern van het ensemble il Gardellino, maar wordt ook gelinkt met The Dorian Consort, Stadivarius Soloists of the Berlin Philharmonic, Orchestra Accademia Daniel, en Oslo Baroque Soloists. Shalev Ad-El naast masterclasses over de hele wereld geregeld les aan de Dresden Academy for Early Music, Brno Masaryk University en Boston University. In 2008 won hij de prestigieuze FASCH-AWARD voor zijn levenslange bijdrage tot de herwaardering van de centraal-duitse barokmuziek.


Bart Naessens [directie / orgel / klavecimbel]

Aangestoken door de orgelmicrobe in de klas van Chris Dubois aan het Brugse Conservatorium, studeerde Bart Naessens aan het Lemmensinstituut te Leuven bij zijn grote inspirator prof. Luc Ponet. Nadien woonde Naessens enkele jaren in Parijs waar hij zijn specialisatiediploma orgel (de zgn. Prix d’excellence) behaalde in het teken van ‘Franse symfonische orgelmuziek’ met grootste onderscheiding. In 2007 studeerde hij af voor klavecimbel bij Kris Verhelst en in 2008 behaalde hij met glans zijn masterdiploma (symfonisch) orkestdirectie in de klas van Edmond Saveniers. Sinds najaar 2011 is Naessens doctorandus aan de KU Leuven-Lemmensinstituut met een studie omtrent het claviorganum. Enerzijds is Naessens een gerespecteerd continuospeler, anderzijds wordt hij zowel solistisch als in kamermuziekverband en steeds vaker als dirigent gezien op concertpodia in binnen- en buitenland. Hij wordt vaak door gerenommeerde ensembles uitgenodigd, zoals o.m. Ensemble Explorations, Zefiro Torna, Il Gardellino, Collegium Vocale Gent, Vlaams Radiokoor en –orkest, De Nederlandse Bachvereniging, Les Muffatti, B’Rock, Currende (consort), Koor en orkest van de Koninklijke Muntschouwburg, enz. In 2007 richtte Naessens samen met zijn vrouw Amaryllis Dieltiens het ensemble Capriola di Gioia op waar ze op een originele en geaffecteerde manier willen focussen op de uitvoeringspraktijk van het barokke repertoire. In 2010, richtte hij samen met Elisabeth Hermans het ensemble BachPlus op, waar men een podium wil creëren voor de uitvoering van het (cantate)repertoire van J.S. Bach en zijn tijdgenoten.


haaa

Sungyun Cho [clavecin / basse continu]

Sungyun Cho begon haar muziekstudies in Seoul, Zuid-Korea aan de Seoul Arts High School en de Yonsei-universiteit met professor Kwak Tong-soon. Later studeerde ze klavecimbel performance aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jacques Ogg. Daar volgde ze ook studies basso continuo bij Patrick Ayrton en kamermuziek bij Ryo Terakado die ze met de hoogste score beëindigde. Doorheen haar studies, was Cho te horen over heel Europe als solist en continuo-speler. Sinds het behalen van haar diploma, bouwt ze steevast verder aan haar carrière als soloklavecinist. Als ensemble-speler, maakt ze deel uit van Tokyo Baroque en Animaccordo, onder leiding van Ryo Terakado. Ze speelt ook geregeld mee met het Belgische ensemble il Gardellino. Sungyun Cho doceert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en wordt vaak uitgenodigd om gastcolleges en masterclasses te geven. Haar solo debuutplaat kwam in december 2014 uit op het platenlabel Passacaille.


Reacties zijn uitgeschakeld.